|Wat zijn de meest voorkomende blessures tijdens fitnessen?

Wat zijn de meest voorkomende blessures tijdens fitnessen?

Waarom sporten belangrijk voor je is hoeft eigenlijk niemand te antwoorden. Je krijgt er een betere conditie van, het zorgt ervoor dat je kilo’s kan verliezen en het is gezond voor je lichaam. Kortom, iedereen kan beamen dat sporten wel degelijk een goede bezigheid is. In Nederland behoort fitness tot de populairste sport. Ruim drie miljoen mensen wagen tegenwoordig een gokje in de sportschool om fitter te worden, conditie op te doen of gewoon kilo’s te verliezen. Maar van al dat intensieve sporten bestaat ook de kans dat iemand blessures kan oplopen. Wat zijn nou de meest voorkomende blessures bij fitness en wat kan je eraan doen?

1.    Spierblessures

Een onderdeel van fitness is krachttraining. Deze richt zich voornamelijk op het sterker worden van het lichaam en de spieren. Vandaar dat de meest voorkomende blessures die aan de spieren is. Je krijgt dat een soort stekende pijn als je bepaalde bewegingen doet. Meestal is dit na een paar dagen weer over, want de spieren hebben dan gewoon even tijd nodig om alle inspanningen te verwerken en het lichaam moet dan weer herstellen. Het is dan ook zeker nooit aan te raden om bijvoorbeeld twee dagen achter elkaar dezelfde fitnessoefeningen te gaan doen. Hiermee is de kans groot dat je bepaalde spieren beschadigd en dan ben je nog verder van huis. Mocht je dus spierpijn ondervinden, houd dan rust en probeer andere spieren te belasten zodat je lichaam op bepaalde punten kan herstellen.

2.    Wervelblessures

Het kan ook zo zijn dat je bepaalde oefeningen verkeerd uitvoert. In dat geval kan je lichaam blokkeren en ontstaan er wervelblessures. Deze pijn kan je het beste omschrijven als zeurend of wanneer je het gevoel krijgt dat bepaalde onderdelen van het lichaam niet goed zitten. Alsof je iets hebt verdraaid. Hoewel deze blessures veel minder voorkomen, kunnen ze toch behoorlijk irriteren. Het betekent dat je dan bepaalde oefeningen helemaal niet kunt doen. Bovendien kan deze pijn enkele dagen blijven hangen. Dan is het advies om zo rustig mogelijk te doen totdat het lichaam voldoende is hersteld. Vaak gaat het om een tijdelijke pijn, maar wel één van pijnlijke aard.

3.    Ontstekingen

Mocht je het helemaal bont maken dan kunnen er zelfs ontstekingen ontstaan. Dit wil je natuurlijk te allen tijden voorkomen. Deze ontstekingen ontstaan vaak in combinatie met de voeding die je naar binnen krijgt. Als je gezond bezig bent, regelmatig sport en let op je voeding, dan hoef je je eigenlijk geen zorgen te maken. Ga je vanuit het niet sporten en je verandert niet aan je eetpatroon, dan is de kans groter op een ontsteking. Mocht je dus willen gaan fitnessen, probeer daarnaast altijd gezonder te gaan eten.

Hoe los je het op ?

De meeste blessures lossen vanzelf op door je lichaam voldoende rust te geven. Door een paar dagen niet of rustig te sporten, kan je lichaam weer op het oude niveau komen en energie bijtanken. Echter zijn er ook middeltjes die dit herstel kunnen bevorderen. Denk bijvoorbeeld aan bepaalde eiwitten die je kunt innemen. Wil je daar meer informatie over hebben? Dan verwijzen je graag door naar deze pagina die daar alles over kan vertellen.

2018-12-20T16:24:07+00:00 20 december 2018|Geen categorie|

Leave A Comment